OTEVŘENÝ DOPIS
skupině poslanců, vedených Zdeňkem Kořistkou a Michaelou Šojdrovou
Vážené
paní a páni poslanci! Obracíme se na vás v záležitosti vámi připraveného
a parlamentu k projednávání předloženého návrhu zákona č. 805 o
chovu psů a o změně a doplnění dalších souvisejících zákonů.
My,
chovatelé a držitelé psů plemen, označovaných ve vašem návrhu zákona
jako problematická a nebezpečná, představujeme jen registrovaných
více než 20 000 chovatelů. Máme však podporu široké veřejnosti
ostatních poctivých kynologů a odborníků.
Obracíme
se na vás tímto způsobem, protože jste nereagovali na naše opakované
nabídky spolupráce a připomínky k problematice pojednávané v návrhu
tohoto zákona. Obracíme se však i na širokou českou veřejnost a
apelujeme na lidskou soudnost, toleranci, zdravý rozum, ohled k přírodě
a k živým tvorům zvlášť.
V
poslední době se udalo několik případů napadení člověka (i dítěte)
psem. Každý tento případ rozpoutal mediální kampaň, která bez
ohledu na objektivní fakta, případ od případu odlišná, vyvolala
vznik psychózy, strach, a nakonec odpor veřejnosti k podobným psům
obecně.
Jestliže
neonacisté utlučou nebo upálí člověka pro příslušnost k jiné
rase nebo jiný odstín barvy pleti, není takovým případům zdaleka věnována
taková publicita. Vlády a politici si s tímto a podobnými problémy
neví rady, což potvrzuje pravidelný výskyt podobných tragédií trvající
léta a desetiletí a bezzubost přijatých opatření je evidentní. Opatření
proti psům však mohou odvést pozornost veřejnosti od vleklých a významnějších
problémů, vylepší image výkonných a státotvorných orgánů, a
protože jsou proveditelná, a tedy snadno provedena, pomohou politikům
zabodovat a veřejné mínění na čas uspokojit. Nazývejme to zástupným
problémem.
V
důsledku vybičované psychózy, často z komerčních důvodů ještě
stupňované a živené bulvárním tiskem a televizí, vznikala lavinovitě
v několika západních státech nová nařízení, zákazy a zákony na
podobné téma: omezit, zakázat nebo i zlikvidovat nebezpečné psy -
zabijáky. Jedny z nejtvrdších zákonů přijala Francie a Německo, ale
zákony s touto problematikou přijaly i Holandsko, Švédsko, Rakousko,
Irsko a Velká Británie.
Nejúplnější
informace o těchto opatřeních máme od souseda nejbližšího - z Německa.
V důsledku cílené kampaně médií a vybičované hysterie veřejnosti
byly přijaty detailně vypracované předpisy, týkající se tzv.
"nebezpečných" psů. V zákoně je vyjmenováno celkem 42
plemen psů, označených jako člověku nebezpečných a stanoveny podmínky
jejich chovu a držení. V seznamu se jako kuriozity objevují i psi lovečtí,
ovčáčtí a zástupci služebních plemen, je zde uveden šarpej a
dokonce malý anglický stafordšírský bulteriér, ale chybí tam třeba
národní plemeno německý ovčák, německá doga a boxer. Tento přístup
je obdobou přístupu v jiných zemích, kdy například tosa inu a akita
inu jsou v Singapuru zakázány a v nedalekém Japonsku vyhlášeny za národní
poklad. Stejně tak v Anglii nedají dopustit na svá národní plemena
jako anglický mastif, bulmastif, anglický buldok či bulteriér, kteří
jsou zase v Německu na seznamu zabijáckých psů. Tolik diskutovaný
pitbul je v USA symbolem národní mentality a byl chován i americkými
prezidenty. Pro svůj pozitivní vztah k lidem a neochotu napadnout člověka
byl po dlouhou dobu odmítán americkými brannými složkami jako služební
pes.
V
Německu represivní zákon údajně není ještě celoplošně schválen,
ale v jednotlivých spolkových zemích se již podle něj psi vraždí.
Podle tohoto zákona se každý pes ze seznamu plemen v zákonu uvedeném
musí povinně každoročně podrobit testům, které jej vyhodnotí způsobem
připomínajícím selekci v Osvětimi: vlevo smrt, vpravo podmíněný život
na rok do dalšího testování. Testy jsou nesmyslné. Zahrnují například
test agresivity, kdy je pes ohrožován osobou s klackem, drží se mu po
nedefinovanou dobu před čenichem zapálený zapalovač, musí přeskočit
lať a nebo čelí přivedenému vydrážděnému služebnímu psu a musí
zůstat klidný. Na webu http://www.schaeferhunde-vom-schwarzen-ghazal.de/links/baxter.htm
si můžete ověřit v přímé reportáži popis úřední popravy ničím
se neprovinivšího miláčka jedné německé rodiny, kdy jejich pitbul,
bezproblémově žijící 8 let v rodině se 3 malými dcerkami v městském
paneláku, byl přímo po testu odebrán chovateli a usmrcen injekcí. To
nelze vysvětlit ani dospělým, natož plačícím dětem, které přišly
o svého oddaného kamaráda a ptají se PROČ? Otřesné jsou informace
ze zaručených zdrojů a fotografie kontejnerů s usmrcenými psy
dokumentují doslova bestialitu požehnanou zákony. Nemůžete si dělat
iluzi, že poučením se od našich západních sousedů dospějeme k čemukoli
pozitivnímu. Nejde o výmysl, ale o existující praxi a hrůznou skutečnost.
Máme zoufalé inzeráty s výzvou o umístění psů, kterým jinak hrozí
během několika týdnů či dokonce dnů smrt. Podařilo se jich několik
zachránit, ale jiní se již záchrany nedočkali a byli popraveni. Přesto,
že i pan premiér Zeman na otázku s touto problematikou naznačil, že
se podívá, jak to řeší sousedé třeba v Německu, nemyslíme, že by
takové barbarství bylo to optimální řešení, neřkuli vzor pro nás.
Vážené
paní a páni poslanci. V návaznosti na mediální kampaně, rozvířené
výše uvedenými případy, jste i vy zpracovali návrh, získali podpisy
i dalších poslanců a podali návrh zákona, mající vyřešit otázku
tzv. "nebezpečných" psů jednou provždy.
Zákon
označujete za liberální, neboť, jak v Důvodové zprávě v Obecné části
uvádíte, vychází z "liberálního" německého vzoru a nesměřuje
k přímému zákazu nějakého plemene, jako například tvrdší zákony
ve Francii. "Liberálnost" německých zákonů dostatečně
ilustrují výše uvedené informace.
Ve
vašem návrhu jsou smíchány racionální pasáže, s nimiž lze bez výhrad
souhlasit, s polopravdami, zobecňujícími prohlášeními a vyslovenými
nesmysly, které jsou dané neznalostí problematiky a povrchním zpracováním
návrhu zákona. V současné platné legislativě jsou však řešeny téměř
všechny oblasti, týkající se problematiky chovu a držení psů (za řadu
podobných názorů vyjádření starosty Děčína). Očekávali jsme, že
se tedy návrh zákona soustředí na problémy, které nejsou dosud
legislativou pokryty, nebo jsou nové a vyžadují nový přístup řešení.
Tak, jak však nakonec vyznívá návrh Vámi předloženého zákona, je
pro nás velkým rozčarováním a vyvolává zásadní nesouhlas s jeho
zněním. V návrhu jsou vyjmenována plemena psů, která již v úvodu
definujete jako "nebezpečná pro člověka svými biologickými
nebo jinými vlastnostmi". Je to nesmyslná definice, nejsou
nebezpečná plemena, jsou jen nebezpeční psi bez ohledu na plemeno.
l ve vyjádření zástupců policie a místní samosprávy se v průzkumech
ozývá opakovaně stejný názor, rozšířený o pochopitelný dodatek,
že nejnebezpečnější jsou toulající se psi (písemné ohlasy máte
jistě i vy k dispozici). Těžko uvěřit vašemu tvrzení o údajné
spolupráci s kynologickými odborníky na jeho sestavení a o jejich příznivé
odezvě na svou iniciativu. Naše informace jsou přesně opačné. O
odborné stránce návrhu dostatečně svědčí to, že vy jako
navrhovatelé jste si ani nezjistili, jak se ona plemena správně nazývají.
Co
se týče kynologických odborníků, Česká komora veterinárních lékařů
(snad nad jiné povolaný a nezaujatý odborný orgán) se ve svém prohlášení
(které zveřejňujeme na straně 36) velmi odmítavě vyjádřila k vyčleňování
jakýchkoliv plemen psů jako "nebezpečných". Návrh zákona
se setkal s velmi rozhořčenou reakcí nejen u jednotlivých klubů
chovatelů zmíněných plemen, ale i u Svazu záchranných brigád
kynologů, Státní veterinární správy České republiky, Ústřední
komise na ochranu zvířat proti týrání a Českého kynologického
svazu. Zástupci ČMKU, kteří zpočátku s panem poslancem Kořistkou v
době přípravy zákona jednali, rovněž vyjádřili své odmítavé
stanovisko k připravovanému zákonu. Všechna stanoviska lze shrnout následovně:
"Takto formulovaný zákon je nesmyslný ve své podstatě, protože
v úvodní části zakotvené vymezovací pojmy jsou v praxi neprokazatelné
a celý zákon i řada jeho dílčích bodů jsou nerealizovatelné."
Toto negativní hodnocení pak překrývá a znehodnocuje pozitivní myšlenky
a reálné návrhy opatření, v zákonu obsažené. Tomu bylo možno předejít
respektováním připomínek odborníků před předložením návrhu zákona.
Jaké
konkrétní výhrady máme vůči navrhovanému zákonu?
§1-
Specifikace
biologických a jiných vlastností, pro které mohou být psí plemena
nebezpečná člověku, je nesmyslná, nedefinovatelná a zavádějící.
Nelze objektivně určit v tomto smyslu kritéria, jako je váha,
temperament, velikost hlavy, síla skusu, rychlost nebo nedefinovatelné
psychické vlastnosti.
§2.
a.
Definice
nebezpečného psa je nesmyslná, odkaz na seznam plemen je diskriminační
a v podstatě rasistický. Bere se zde v potaz výchova a výcvik psů k
bojovým účelům jako běžný jev, přičemž toto je postihováno stávající
legislativou jako nezákonné a trestné. Možnost dalšího rozšiřování
úředníky na Ministerstvu zemědělství nahání strach z likvidace dalších
plemen.
§2.
c.
Je
zavedena rovněž nesmyslná kategorie psů "zvláštních", kteří
jsou vyjmuti z restrikcí, ukládaných pro plemena první skupiny. Není
jasné, proč vůbec je tato skupina stanovena a kam patří ostatní
plemena psů. Navíc například bulteriér ze skupiny tzv. "nebezpečných"
patří do skupiny psů loveckých z této kategorie psů "zvláštních"
a je lovecky využíván, stejně jako dobrman a rotvajler je a byl vždy
zařazován mezi psy služebních plemen z vaší kategorie plemen
"zvláštních".
§3.
a 4.
Je
zasahováním do práv člověka, vzhledem k nesmyslnosti definice
"nebezpečný pes".
§5.
b.
Definice
"bezúhonného" občana je rozšířením nesmyslné
kategorizace a diskriminace psích plemen na jejich majitele. Je bezúhonným
člověkem (z hlediska chovu psů), který zaviní dopravní havárii?
V
případě, že nebude regulována horní hranice tohoto pojištění,
jistě toho pojišťovny využijí a jeho výše se může stát pro některé
současné majitele dotyčných psů nepřijatelná. Co s těmito případy
bude, půjdou tito psi do útulků a následně budou usmrceni, jako se to
děje v Německu?
§6.
ČMKU
přesto, že je nejmasovější kynologickou organizací u nás, není a
nemůže být stanovena zákonem jako jediná zastřešující organizace
v kynologii.
§7.
Z
tohoto paragrafu vyplývá, že například policejní německý ovčák může
být cvičen pro útok na člověka a přitom v zákoně se výslovně uvádí,
že se na něj v žádném případě nevztahuje povinnost být držen na
vodítku a s náhubkem (není zde jakákoli zmínka, že by tak mělo být
jen při výkonu služebních povinností).
§
8. (5)h, ch.
Nekontrolovatelné,
tudíž nesmyslné. Poměr křížení více plemen je zejména na venkově
u kříženců, chovaných třeba k ostraze usedlostí, neurčitelný. Lidé,
kteří budou chtít tento paragraf z jakýchkoliv důvodů obejít, tak učiní
bez jakékoliv možnosti je usvědčit.
§10.4.
Diskriminační
a nesmyslné. Žádáme označování čipem pro všechny psy. Zamezilo by
se i tomu, že jakási lidská zrůda vyveze psa do lesa, sejme mu obojek
se známkou a nechá ho napospas. Dále předkladatel v úvodu zákona předpokládá,
že nebezpečným se může stát jakýkoliv pes, pokud někoho bezdůvodně
napadne. Jak potom chce předkladatel k tomuto psu hledat majitele. Možnost
identifikace každého psa je základní podmínkou pro skutečné zavedení
řádu a zlepšení situace v problémech s chovem a držením psů.
§11.5.
Zakázat
od narození do smrti vybraným plemenům psů jakýkoliv pohyb než na
vodítku a s náhubkem je týrání zvířat. Předkladatelé zřejmě
nemají základní představy o potřebách psa. Řada plemen svými
fyzickými dispozicemi a psychikou není stavěna například k běhu na
vodítku vedle kola. Způsob jejich používání, ale i her a vybití
fyzických sil je často dynamický, například přetahování o klacek
nebo lano. S náhubkem to jaksi nejde. To prakticky znamená konec normálního
života pro takováto plemena a ve svých důsledcích i pro jejich
majitele.
§14.5.
Pokud
by chtěl majitel nějakého výše zmíněného plemene i na odlehlém místě
bez lidí dopřát svému psu trochu životní radosti a pohrát si s ním
tak, jak je za celý svůj život zvyklý, je možné, že jej se psem
vyfotografuje "přítel psů a navrhovaných pořádků". Na základě
toho může pak majitel psa zaplatit pokutu až 50 000 Kč! Dopřeje-li
tuto radost svému psu během roku ještě jednou, může za každou
takovou hru zaplatit až 150 000 Kč! Toto už lze označit přímo za
likvidační záměr, byť licoměrně zahalený frázemi o ochraně veřejnosti.
Uvědomme si, že se zákonem budou pracovat nejen rozumní lidé, ale i
lidé, kteří psy a jejich majitele příliš v lásce nemají.
Příloha:
Seznam
psů nebezpečných plemen, jmenovitě: americký stafordšírský teriér,
anglický stafordšírský bulteriér, bulteriér, argentinská doga,
brazilská fila, dobrman, rhodéský ridgeback, rotvajler, pitbul a jejich
kříženci. Diskriminační, nabízející přímou paralelu s
norimberskými rasovými zákony. Výběr plemen je tendenční a ničím
nezdůvodněný, principiálně nepřijatelný v samé podstatě.
Důvodová
zprava
Odst.
2
Bez
ohledu na statistiky se zákazy a omezení v zákoně vztahují pouze na
psy označené nesmyslné za nebezpečné.
Odst.
3
Pokud
pes bez čipu bude bez obojku se známkou, nezjistí o něm ani veterinář,
ani nikdo jiný zcela nic, tedy ani to, zda je očkován (nebezpečí šíření
nemocí, infekcí).
Odst.
4
Zcela
zavádějící a nepravdivé je tvrzení o vzrůstajícím nebezpečí útoků
uvedených plemen na člověka. Statistiky veterinární zprávy
dokumentují, že na čele seznamu poranění člověka psem figurují
nespecifikovaní kříženci a jiná, větší i malá plemena psů, přičemž
pitbul a ostatní, řazení do skupiny "nebezpečných" na předních
místech výčtu napadení a zranění člověka nefigurují. Zcela
nesmyslné argumenty dokazují, že vy jako předkladatelé jste ve věci
plemen v seznamu uvedených jako tzv. "nebezpečných" buď účelově
zaujatí nebo zcela neznalí.
Nechceme
zpochybňovat kritické připomínky na adresu některých majitelů psů
a oprávněné volání po používání právních norem reagujících na
tyto hlasy. Nechceme rovněž zlehčovat závažnost problému tvrzením,
že psi řady plemen jsou absolutně bez nebezpečí pro člověka. Pes je
šelma a přes tisíciletou domestifikaci šelmou zůstává. Každý pes
bez ohledu na velikost proto může být člověku za určitých okolností
nebezpečný a způsobit mu i zranění. Znovu zdůrazňujeme, že nebezpečný
může být však jen jedinec jakékoli rasy, ne celé
plemeno.
Například
bulteriéři, v seznamu uvedení, žádnou vrozenou agresivitu nemají,
jsou ve valné většině výjimečně klidní a vyrovnaní. Angličtí
stafordšírští bulteriéři jsou známí rodinní miláčci, mazlíčkové,
a pokud nějakou agresivitu mají, tak proti kočkám, nebo, a to jen někteří,
nejvýše proti jiným psům. Rváče však můžete nalézt téměř v každém
plemeni bez ohledu na velikost. Brazilské fily jsou věhlasné svým
sebevědomým klidem a svou věrností k rodině -ne nadarmo se vžilo rčení
"věrný jako fila", věrný až k sebeobětování. Argentinské
dogy stejně jako rhodéští ridgebackové jsou svým určením lovečtí
psi pro lov na nebezpečné velké šelmy Afriky a Jižní Ameriky a
jejich odvaha a bojovnost nemá s agresivitou proti lidem nic společného.
A rotvajleři a dobrmani jsou produktem záměrné plemenitby k získání
všestranného a maximálně užitečného pracovního psa pro služební
použití policie, ozbrojených složek nebo i záchranářských brigád,
kde se také plně osvědčují a používají zaslouženého uznání a
respektu. Je otázkou, co vedlo vás, pány poslance, k zařazení těchto
plemen do skupiny "nebezpečných" místo do skupiny "zvláštních",
kde, jak vy sami definujete, jsou plemena lovecká a služební, vyjmutá
z požadovaných restrikcí.
Odst.
5., 6.
Pane
poslance Kořistko, doporučujeme vám získat si aktuální informace ze
zahraničí o této problematice, dříve než jste se nechal inspirovat zákony
ze zemí na západ od nás a hlavně o praktickém efektu po jejich
uplatnění. O liberálnosti a účelnosti zákonů v Německu svědčí
fakt, že jediným výsledkem jsou mrtví psi a nešťastné rodiny
majitelů.
Podobné
připomínky lze uplatnit ještě vůči řadě dalších bodů návrhu,
ale základním problémem tohoto zákona je skutečnost, že tak, jak je
formulován a předložen Parlamentu k projednání, je diskriminační vůči
značné skupině obyvatelstva, omezuje je v jejich právech, je
nevymahatelný a tedy jako celek nesmyslný a nerealizovatelný, nepřínosný
pro řešení problémů, kvůli kterým vznikal.
V
závěru shrnujeme naše výhrady v následujících bodech:
-
Stávající
legislativa České republiky pokrývá převážnou problematiku
chovu a držení psů a je jen třeba je důsledně uplatňovat.
-
Skutečnost,
že nejsou stávající zákony využívány, určitě nezmění takto
formulovaný zákon nový, je to záležitost důslednosti orgánů na
všech stupních.
-
Nový
zákon by měl řešit především otázku moderní identifikace a
evidence všech psů a povinné pojištění chovatelů a držitelů
psů proti všem škodám, které mohou v souvislosti s touto činností
vzniknout. Mohl by motivovat majitele psů k absolvování odborného
výcviku formou redukce či odpuštění poplatků za držení psa. Měl
by posílit důraz na již legislativně zakotvenou právní zodpovědnost
majitelů psů, ale stanovit také jejich práva a zodpovědnost druhé
strany v případě škody, zaviněné nezodpovědností či negativním
úmyslem poškozené strany.
-
Nový
zákon v žádném případě nesmí zasahovat do soukromí občanů a
omezovat jejich práva, pokud tito neporušují platné legislativní
normy a nezasahují do práv ostatních občanů.
-
Návrh
zákona operuje s pojmy, které jsou z praktického hlediska
neprokazatelné a tedy i nepoužitelné (kdo prokáže, ze kterých
plemen a v jakém poměru je určitý kříženec?).
-
Návrh
zákona staví na činnosti, která je v jiných zákonech zakázána
(výcvik psa k boji).
-
Pokud
se naši zákonodárci orientují podle zákonů platných v jiných
státech, měli by si také ověřit jejich dopad v praxi a například
výsledky soudů, které v jednotlivých státech v této oblasti probíhají.
-
Zákon
hovoří o finančním přínosu, který by jeho realizace přinesla
státu i obcím. Zcela jednoduše lze odhadnout, že by skutečnost
byla naprosto odlišná a nejednalo by se o zisk, ale o značné náklady.
Nejsou obecní rozpočty už bez zákona o psech více než napnuté?
-
Návrh
nepravdivě uvádí, že je v souladu s normami a legislativou EU. EU
podobný zákon nemá, naopak v Evropské dohodě o ochraně zvířat
v kap. II, či. 4 Držení bod 2b je znění, které je v přímém
rozporu i se základním ustanovením vámi navrhovaného zákona.
Jedná se o úplný zákaz volného pohybu bez vodítka a náhubku
kdekoli jinde než na svém vlastním pozemku, což je negací bodu b)
této dohody o poskytování možnosti přiměřeného pohybu. Zákony
některých členských států nejsou přijatou normou EU. Navíc
se v těchto státech zdvihá vlna protestů proti podobným zákonům a
obdrželi jsme v posledních dnech prosbu o podporu petice pro záchranu
ohrožených psích plemen vládám těchto zemí, naposledy právě z Německa.
Kynologové nechtějí mít ve svém okolí psy se závadným chováním,
problémové psy ohrožující okolí, i kynologům vadí znečištěné
ulice, ale právě kynologové na základě vlastních zkušeností a
odborných znalostí vědí, že takto navrhovaný zákon tuto situaci
nezmění. Problém psů je však zveličován a zastírá skutečnost, že
jde vždy o agresivitu, psychickou labilitu, nezodpovědnost nebo
neschopnost jejich majitelů.
Právě tyto osoby, proti kterým je podle
zdůvodnění zákona postaven, však tento zákon nepostihne, protože
jej pravděpodobně budou ignorovat. Hlavně však silně negativně
postihne slušné a disciplinované majitele, chovatele a jejich psy.
Nezapomeňme také na to, že spousta občanů je fyzicky postižených,
nemocných, starých a opuštěných, pro které je jejich pes jediný přítel
a někdy i smysl života.
Rovněž u nás vznikla spontánně protestní
akce proti připravovanému zákonu poté, co jsme takřka ilegálně získali
text vašeho návrhu. Spontánní aktivita několika jedinců vyústila v
Petici, nazvanou "JEDEN METR" a tato je nyní šířena dnes již
možná stovkami dobrovolníků, kteří získávají elektronickou poštou
nebo písemnou formou podpisy, snažící se vašemu návrhu zabránit v
realizaci. Tento otevřený dopis je jednou z forem našeho protestu a
bude zveřejněn v každém médiu, které nás bude chtít podpořit.
Jednotlivé kynologické organizace, kluby chovatelů a svazy šíří naši
petici mezi své členy a informují je.
Důvodem naší aktivity je strach. Jen ten, kdo má psy rád a některého
ze svých čtyřnohých kamarádů ztratil, dokáže pochopit a ví, jaká
je to bolest. Nechceme tedy pasivně čekat, až na nás něco
neodvolatelně dopadne jako v Německu a ocitneme se ve stejné situaci.
Navrhovaný zákon, pokud by byl přijat, může lehce kterýkoliv
byrokrat rozšířit dodatkem i na další plemena, a nemyslíme, že by
jakékoliv středně velké až velké plemeno psů bylo definitivně mimo
nebezpečí. Nechceme věřit, že sledujete hlavně své politické cíle
a snahu o své zviditelnění. Nechceme se však dočkat toho, že bychom
museli čelit odevzdanému pohledu svého čtyřnohého přítele v nějaké
čekárně na jejich smrt, zapříčiněnou lidskou hysterií, ignorací,
nečitelností nebo nesolidností. Na závěr, vážení poslanci pane Kořistko
a paní Šojdrová, lze konstatovat, že návrh zákona ve formě, jak byl
Parlamentu předložen, je nelidský, nesmyslný a ve svém důsledku nic
neřešící právní předpis, který způsobí jen nespokojenost a rozhořčení
nikoliv nevýznamné části společnosti a materiálně i citově je poškodí.
S jistotou si dovolujeme tvrdit, že tímto návrhem zákona nedocílíte
toho, co proklamujete. Docílí se však zcela určitě toho, že postupně
zaniknou některá plemena. Ve stopách tohoto zákona zbude množství nešťastných
majitelů psů a jejich rodin. Možná je naše iniciativa opožděná,
amatérská a náš boj narazí na vaši nevstřícnost a neochotu měnit
formu a průběh procesu, který jste již nastartovali. Nechceme se však
ocitnout v situaci kynologů v Německu a v ostatních zemích, kteří se
v bezmezné důvěře spolehli na spravedlivě fungující mašinérii své
legislativy a nyní jen bezmocně a s bolestí hledí na výsledky likvidačního
zákona, proti kterému se včas nedokázali postavit.
Proto ještě naposledy apelujeme na váš smysl pro čest a spravedlnost,
vážení poslanci paní Šojdrová a pane Kořistko, projevte se jako státotvorní
zástupci veřejnosti a STÁHNĚTE NÁVRH SVÉHO KONTROVERZNÍHO ZÁKONA,
ABY MOHLA BÝT VYTVOŘENA SMYSLUPLNÁ ZÁKONNÁ NORMA, KTERÁ BUDE
VYMAHATELNÁ A STANOVÍ ROVNOVÁŽNĚ A OBJEKTIVNĚ PRÁVA, POKRYTÁ NA
DRUHÉ STRANĚ ODPOVĚDNOSTÍ A POVINNOSTMI VŠECH ZÚČASTNĚNÝCH STRAN!
Zástupci iniciativy
Psí petice - Jeden metr
(odpovědnost za veškeré chyby a
nesrovnalosti oproti originálu přebírá správce www.rtw.cz,
)
Zpracoval: Ivo Přikryl
|