VLÁDA ČESKÉ
REPUBLIKY
USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 10. ledna 2001 č. 36
k poslaneckému návrhu zákona
o chovu psů a
o změně a doplnění dalších zákonů
(sněmovní tisk č. 805)
V l á d a
I. p ř i j í m á k návrhu zákona o chovu psů a o změně a doplnění
dalších zákonů (sněmovní tisk č. 805), stanovisko uvedené v příloze
tohoto usnesení;
II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném
v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky.
Provede:
předseda vlády
Předseda vlády
Ing. Miloš Z e m a n , v. r.
V L Á D A Č E S K
É R E P U B L I K Y
P ř í l o h a
k usnesení vlády
ze dne 10. ledna 2001 č. 36
S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona o chovu psů a o změně a doplnění dalších zákonů
(sněmovní tisk č. 805)
Vláda na jednání své schůze dne 10. ledna 2001 projednala a posoudila
návrh zákona o chovu psů a o změně a doplnění dalších zákonů
(sněmovní tisk č. 805) a vyslovila s tímto návrhem n e s o u h l a s.
Vláda se neztotožňuje s názorem předkladatelů, že zvyšující
se oblibu chovu nebezpečných psů a zranění lidí po útoku těchto psů
lze řešit způsobem navrženým v předloženém návrhu zákona. Vláda
je naopak toho názoru, že platná právní úprava v zásadě postačuje
k postižení jednání i těch chovatelů psů, kteří zákony porušují
a nevidí důvod, proč by chovatelé psů měli být, ať už v oblasti
občanskoprávní, či trestněprávní, postihováni odlišně od ostatních
osob, které svým jednáním způsobují škodu či páchají trestné činy
či přestupky. Pokud se týká chovu nebezpečných živočichů, vláda
se přiklání k názoru, že bude vhodnější uvažovat o právní úpravě
vztahující se k chovu veškerých těchto živočichů v domácích podmínkách.
Vláda dále upozorňuje, že návrh zákona je nesystémový; nelze
uvažovat o navrhovaném doplnění sazebníku zákona o správních
poplatcích, neboť v takovém případě by chovatelé psů platili
jednak poplatky ze psů (zahrnující i zápis do místní evidence) na základě
vyhlášky vydané obcí v mezích zákona č. 565/1990 Sb., o místních
poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, a zároveň správní
poplatky za zápis do evidence psů, vydání povolení k chovu nebezpečného
psa atd.
Návrh zákona není provázán se zákonem č. 246/1992 Sb., na
ochranu zvířat proti týrání, ve znění pozdějších předpisů,
který definuje pojmy "nebezpečný druh zvířete" a
"nebezpečné zvíře" odlišně od definice pojmu "nebezpečný
pes" obsažené v předloženém návrhu zákona. Tato definice je
navíc naprosto problematická, neboť nemá označovat jedince se závadným
chováním, nýbrž vymezuje určitou skupinu psů; návrh zákona navíc
pod pojmem "nebezpečný pes" zahrnuje i výcvik psa k bojovým
účelům, který uvedený zákon považuje za týrání zvířete.
Zřízení evidence psů na celostátní úrovni by představovalo neúměrně
rozsáhlou databázi; údaje, které by tato evidence měla obsahovat je
zcela nereálné u všech psů zjistit (například kterých plemen je pes
křížencem a v jakém poměru). Návrh zákona nerespektuje skutečnost,
že ústředním správním úřadem na úseku veterinární péče je
Ministerstvo zemědělství.
Náklady, které by si přijetí navrhované právní úpravy vyžádalo
a příjmy, které by vyplynuly z placení navrhovaných dalších poplatků
placených chovateli psů, nejsou v důvodové zprávě doloženy řádnou
kvantifikací, přičemž očekávané náklady jsou zjevně podhodnoceny;
náklady na zřízení a aktualizaci centrální evidence psů by zřejmě
byly vyšší, neboť nejde o jednorázovou záležitost, nýbrž by se
jednalo například i o mzdové náklady apod.
Zpracoval: Ivo Přikryl
|