Pes
k obraně
osob a
ochraně
majetku díl 14. Formy učení Za součást učení musíme považovat také hru a vtištění, o kterém již bylo pojednáno. V této části se budeme zabývat těmi typy učení, které se bezprostředně uplatňují při výcviku. NÁVYK
(HABITUACE) S tímto jevem se běžně setkáváme v různých situacích. Jestliže vezmeme psa, který se na venkovské zahradě chová sebevědomě, do rušného města, bude mu trvat delší dobu, než přestane reagovat na nezvyklé a silné zvuky při projíždění tramvaje nebo vlaku, na náhlé vypuštění vzduchu při pneumatickém uzavírání dveří autobusů, na houkání automobilů. Překvapeně až bázlivě bude pes reagovat na změnu povrchu podlahové krytiny, na schody, množství lidí, neobvyklé pachy Je proto důležité, aby pes měl návyk na prostředí, ve kterém se bude pohybovat, ve kterém bude cvičit nebo sloužit k potřebám člověka. Že návyk je možný i na velmi silný zvuk, který i odolnějšího člověka unaví, lze dokumentovat na speciální přípravě psů určených pro zásah ve zvláště nebezpečných situacích. Tito psi jsou přivykáni také na přepravu velkými a hlučnými vrtulníky. Největší hluk od motorů a silné proudění vzduchu od rotoru je vně kabiny. Pes bez patřičného nácviku je po výsadku až desítky minut nepoužitelný - síla nezvyklých podnětů udělá své. Většina psů je však po dvouhodinovém, do několika dnů rozloženém výcviku, schopna se přirozeně pohybovat i v takovémto prostředí. Mezi cvičenými psy se vyskytli i milovníci létání, takže po přistání vrtulníku, bez ovlivňování psovoda a bez ohledu na hluk a vzduchový vír, se po otevření dvířek rozběhli k 200 m vzdálenému stroji a sami "nasedli ". Návyk na prostředí a podněty, jsou-li zvláště silné, je třeba provádět postupně a to ať už postupným přibližováním k podnětům, jejich zesilováním a také vhodným přesvědčováním psa o neškodnosti silných podnětů. To je zvláště důležité pro návyk na střelbu. Urychlený, povahu a temperament nerespektující výcvik může způsobit těžko napravitelné "zkažení psa", v lepším případě značné prodloužení doby výcviku napravováním chyb.
NEŽÁDOUCÍ
NÁVYK
KLASICKÉ
PODMIŇOVÁNÍ Reflex - jednoduchá reakce organismu na podráždění. Šlápne-li například pes na ostrý předmět, trhne nohou. Prudce ucukne, dotkne-li se jazykem horkého žrádla.Reflexní oblouk - nervová dráha, kterou proběhne podráždění z přijímacího orgánu - receptoru (ucho, oko, kůže, nos, jazyk) do ústřední nervové soustavy k přepojení a rozdělení přijatého vzruchu, třetí část je výkonná a tvoří ji hybná nervová vlákna a výkonný orgán (sval, žláza). Reflex nepodmíněný - je vrozený, trvale předávaný dědičností, jako například: = výron slin u nenasyceného psa, když cítí maso = sednutí psa, když krk psa pomocí obojku držíme šikmo vzhůru a záď psa stlačíme dolů. Nepodmíněný podnět - v prvním příkladě jím bylo maso (potravový nepodmíněný podnět), v druhém případě tah a tlak rukama (mechanický nepodmíněný podnět - pes se musel podvolit síle paží). Podmíněný podnět - povel, posuněk nebo jiné zvukové signály, pach při pachové práci, nasazení stopovacího postroje a jiné podněty, na které se pes naučil reagovat. Podmíněná reakce - je naučená reakce psa na podmíněný podnět (v této souvislosti je často používán méně správný termín - podmíněný reflex. Výsledná reakce psa totiž není jen řetěz podmíněných a nepodmíněných reflexů, ale souhrn mnoha dalších faktorů). Příklady
vytváření
podmíněné
reakce: Podmíněná reakce druhého a vyššího řádu může být vypracována takto: pes reaguje na slovní povel "ke mně" a my chceme, aby reagoval pouze na posuněk. Proto souběžně s povelem dáváme posuněk, čímž vypracujeme novou podmíněnou reakci (přivoláním na posuněk) na bázi předchozí, rovněž podmíněné reakce (slovní přivolání). Podmínky
pro
vypracování
podmíněné
reakce: Zpracovala: Klementová Hana
|