Co prozrazují oči II.
(z knihy: Co má pes na jazyku, autor: Stanley Coren)
pokračování ....... díl 2.
Odvrácení
pohledu, přerušení kontaktu:
Pokud je přímý pohled výhružkou, pak z toho logicky vyplývá,
že přerušení zrakového kontaktu je známkou podřízení a
někdy i strachu., To určitě platí pro psy. Psi odvracejí
pohled, když jsou konfrontováni s
dominantním psem. Obvykle to znamená: "Uznávám, že jsi šéf,
nechci působit žádné potíže."
Totéž
může platit i u lidí. Určitě jste slýchali, jak matky napomínají
své děti: "Je neslušné na někoho civět." Při náhodné
konverzaci se obvykle vyhýbáme přímému pohledu do očí druhé
osoby. Pohled spíš jen bloudí. Můžeme se také dívat stranou,
do šálku kávy nebo se na dotyčného přímo dívat, jen když se
sám dívá stranou.
U
lidí se dokonce uhýbání přímému pohledu na někoho, kdo má
autoritu, stalo rituálem. Průměrná osoba nikdy nemůže přímo
zírat na velekněze nebo císaře. Existuje anglická dětská
veršovánka, kde se říká: "Jenom kočka může čučet na
krále." Stejně je tomu u psovitých šelem. Když se vůdce
smečky vrátí, ostatní se shluknou a dívají se na něj jen
pokradmu, nikdy mu neupřou pohled přímo do očí.
Pes
odvrací oči ještě z mnoha jiných důvodů. Za určitých
okolností je toto gesto známkou nudy. To vídáme často na
kynologickém cvičišti, když je mezi cvičením dlouhá pauza.
Psi dosud sledující své psovody začínají odvracet oči a
lelkují. Jakmile pozornost poleví, pohled se začíná bezcílně
toulat.
Mrkání:
Většina zvířat mrká. U lidí dokonce i ta nejpozornější
osoba ztrácí během dne po 23 minut vizuální informace mrkáním.
Je to 14 000 drobných mezer v plynulém vidění. Ovšem mrkání
je nezbytné. Oči se musejí udržovat vlhké a čisté a buňky
rohovky (čiré části v přední části oka) musejí zůstat
svěží. Každé mrknutí vytváří na oční bulvě povlak slz ze
slzných žláz. Slzy nejsou pouhá voda, ale součást oběhového
systému. Protože rohovka musí být zcela průhledná, nemohou jí
probíhat žádné cévy, a proto je úlohou slz také zásobovat
kyslíkem a živinami buňky rohovky, aby zůstaly živé. Slzy také
obsahují lysozym, látku, která zabíjí bakterie, a odstraňují
prach a odpadky. Mrknutím se povrch oka omývá slzami. Tři
čtvrtiny této tekutiny ovšem stékají a shromaždují se v nosních
cestách. To pomáhá udržovat i nos vlhký a prostý bakterií. To
také vysvětluje, proč nám při pláči teče z nosu.
Počet
mrknutí a situace, kdy člověk mrkne nebo ne, poskytují informace
o jeho emocionálním stavu. Vysoký počet mrknutí prozrazuje
nudu. Naproti tomu jsme-li pozorní, mrkáme málo.
Když
řidiči sedí za volantem příliš dlouho, počet mrknutí se
zvyšuje. Jakmile se však blízko silnice objeví něco zajímavého,
mrkání skoro ustává. Mnohem důležitější však je fakt, že
mrkání slouží také jako známka podřízenosti. Když
popisujeme konflikt, je běžné, že říkáme, že osoba, která
jej přerušila "mrkla první". Člověka, který dovede
dlouho snášet přímý pohled bez mrknutí oka, považujeme za
pevného a sebevědomého jedince.
V
jazyce psů mrknutí přerušuje dominantní upjatý pohled a je známkou
podřízení. Protože má znamenat uznání dominance, není to
gesto plné podřízenosti, není-li provázeno úplným odvrácením
pohledu. Pouhé mrknutí oka můžeme přeložit asi takto: "Jsme
si skoro rovni, ale uznám, že ty jsi šéf," rozhodně ne:
"Prosím, nebuď na mne zlý a já poslechnu tvé příkazy."
Mrknutí
však může být také známkou přátelství nebo přitažlivosti.
U lidí dobře známe takový rituál: koketní dívka zamrká na
muže, který ji okukuje, a nenápadně ho tím vyzývá. Rovněž u
psů a vlku hraje mrkání důležitou roli při setkáních. Když
podřízený pes přijde k vůdci smečky nebo jinému dominantnímu
psu, mírně sníží těžiště těla a začne olizovat vzduch
před tváří dominantního zvířete. Pokud je tento projev
přijat, dominantní zvíře dvakrát nebo třikrát v rychlém
sledu mrkne. Podřízený pes na oplátku rovněž zamrká a
pokračuje v olizování nebo žvýkacích pohybech tlamy. Výsledkem
je, že oba účastníci se nyní budou stýkat v přátelském
duchu.
TVAR
OČÍ
Tvar
psích očí se snadno rozlišuje, protože většina psích plemen
má kontrastně zbarvené okraje víček. U světlých psů to
někdy vypadá, jako by měli namalované oči řasenkou. U tmavších
psů často bývají kolem očí světleji zabarvené "brýle"
nebo aspoň víčka. Všechny tyto znaky podtrhují tvar oka a jsou
patrné i na větší vzdálenost.
Proměny
výrazu oka jsou jednoduché. Rozzlobený nebo vyděšený pes má
oči zdánlivě větší a kulatější. Doširoka otevřené oči
jsou znakem dominance a součástí upřeného zírání. Ve
skutečnosti se svaly pod okem napínají (jako součást pohybu,
které způsobují
zlobné pokrčení nosu a čela), a tak vzniká tlak na oko, takže
bulva se mírně vysunuje dopředu z očnice. To má dva následky.
Především je oko exponovanější a vypadá větší. A navíc
viditelná část povrchu oka může zachycovat více světla a tím
se zvyšuje její lesk, je nápadnější, a tedy lépe patrná.
Opačná
činnost svalů způsobuje, že se oko zdá menší a užší, a
tudíž méně viditelné. Tyto změny provázejí bázlivé,
podřízené nebo usmiřovací chování. Pes, který se bojí nebo
projevuje úplnou podřízenost, mívá často oči zavřené.
Existuje
ovšem situace, kdy toto pravidlo o tvaru oka neplatí. Je to v
případě, že se kombinují strach a útočnost, například když
je níže postavený pes situací donucen k boji, protože nemá
možnost úniku. Za těchto okolností může mít oko kapkovitý
nebo trojúhelníkovitý tvar, mnohem širší poblíž nosu a
výrazně se zužující ke spánkům. Tak se oko snaží vyjádřit
dvě emoce současně. Začíná to upřeným pohledem a postupně
se víčka svírají, a proto se zdá oko úzké. Tak zřetelně se
konflikt v mysli psa projevuje ve tvaru oka.
Pro
lidi podtrhuje sdělení oka změna tvaru obočí. To je kontrastně
zbarvené, takže se odráží od kůže a je dobře viditelné i z
dálky. Drobné pohyby svalu kolem oka a na čele, které by
normálně byly nepostřehnutelné, jsou zdůrazněny právě
viditelným obočím. Obočí
vysílá jasné signály a my je čteme přesně a automaticky.
Vědecké studie prokázaly, že i když si zakryjete celou spodní
část obličeje, horní
část s obočím a čelem stačí k tomu, aby lidé okolo přesně
rozeznali základní lidské emoce. Existují některé výrazy,
které jsou vyjadřovány výhradně obočím. Tato reakce se
objevuje například ve chvíli, kdy zahlédneme přítele na
větší vzdálenost. Rychlé zvednutí a snížení obočí, které
trvá jen šestinu sekundy, naznačuje přátelství a potěšení a
neobjevuje se, když potkáme lidi, které nemáme rádi. Ačkoliv
si lidé tento signál neuvědomují, je univerzální a projevuje
se u Evropanů, Američanů, Samojců, Křováků z Afriky i u
izolovaných kmenů v Peru.
Psi
ovšem nemají obočí. Pro lidi je obočí nezbytné, protože jeho
úlohou je zachycování potu stékajícího z čela do očí. Psi
to nepotřebují, protože se nepotí jako my. Jediným místem, kde
se psi potí, jsou polštářky jejich tlapek. Toto pocení muže
být vyvoláno také napětím a strachem podobně jako u lidí.
Pokud pes podléhá stresu, může zanechávat viditelné vlhké
otisky tlapek na hladké podlaze. Ovšem jestliže se pes na čele
nepotí, nepotřebuje obočí, které by chránilo jeho oči.
Samozřejmě,
že psi mají evoluční obdobu obočí v podobě znaků, které zdůrazňují
pohyby svalů kolem očí, a tak napomáhají komunikaci. Mnoho psů
má nad očima skvrny odlišně zbarvené srsti, například tzv. pálení.
Podle lidové tradice jsou právě tito "čtyřocí psi"
psychicky nejschopnější, ať jsou to světle zbarvení psi s tmavými
skvrnami nad okem, nebo černí psi se světlým pálením. U těchto
psů se předpokládají zvláštní psychické vlohy, například
schopnost vidět démony, ďábly a duchy. Myslím si, že je jim
tento mystický talent podkládán proto, že se jejich výraz čte
snáze než u jiných psů. Je to proto, že kontrastně zbarvené
skvrny usnadňují rozpoznání pohybu svalů kolem oka.
Některá
psí plemena tyto skvrny nemají, ale pigment rámující oko často
dosahuje od okraje oka daleko na spánky, a tak nahrazuje obočí. U
některých jiných plemen, zejména jednobarevných a tmavých psů,
zbarvení srsti rostoucí nad okem vytváří charakteristický stín,
který zastává stejnou úlohu jako skvrny u čtyřokých psů. Všechno
to výrazně rozdílné zbarvení slouží k usnadnění "čtení"
výrazu psa, a vlastně tedy nahrazuje obočí.
Vyjadřování
obočím nebo zbarvením okolo oka je u psa podobné jako u lidí.
Když je pes rozzuřen, prostor mezi obočím, případně skvrnou
se stahuje a vzdálenost se zmenší. Srst kolem očí se naježí,
takže zdůrazňuje výraz podobně jako u lidí nakrčení obočí.
Když se pes bojí nebo vyjadřuje podřízenost, obočí se zdvihá
uprostřed do výše a vnější konec se naopak snižuje a
protahuje ke spánkům. Tento pohyb je méně dramatický, protože
srst kolem oka zůstává přilehlá a nepodtrhuje tak tvar celé
oblasti.
Psi
také využívají svého obočí, aby vyjádřili zmatenost nebo
soustředění, obvykle když se zabývají nějakým problémem
nebo se snaží něco vyjádřit. To se projevuje tím, že zvedají
a stahují k sobě obočí bez zřetelného zaúhlení, které je
vyvoláváno zlostí. Stejný pohyb vykonávají lidé, kteří o něčem
usilovně přemýšlejí. Z tohoto důvodu biolog Charles Darwin
nazval sval, který kontroluje tyto pohyby, tedy svrašťující obočí,
"svalem obtížných myšlenek".
Pes
může vyjádřit pohyby obočí příjemné pocity. Potěšení
nebo mírný údiv se projevují zvedáním a poklesem obočí.
Kdysi jsem znal erdela jménem Brandon, který měl pozoruhodně
pohyblivé obočí. Dovedl se na vás podívat a zvednout jedno obočí.
Po tomto gestu něco chytil do zubů a začal se kroutit - chtěl mě
vyzvat ke hře na honěnou.
PLÁČ
Všichni
savci mají slzotvorný aparát, jehož úkolem je udržovat oko
vlhké a čisté. Často se soudí, že pouze lidé pláčou z citových
důvodu. Produkci slz u lidí zpravidla vyvolávají negativní
pocity, žal nebo bolest, ale také silné, kladné city, takže můžeme
"plakat radostí". Dnes někteří vědci tvrdí, že mnozí
jiní savci rovněž dovedou plakat, ovšem pouze jako projev krajně
vypjatých citu.
Když
jsem se zúčastnil před několika lety setkání Kanadské společnosti
veterinárních lékařů, málem jsem tématem psího pláče
vyvolal hádku. Sedělo nás tehdy kolem jídelního stolu asi tucet
a osm z účastníků byli veterináři. Když jsem položil otázku,
kdy psi pláčou, veterináři se rozdělili na dvě skupiny. Čtyři
z nich soudili, že psi dovedou plakat jako my, kdežto čtyři další
tvrdili, že psí slzy jsou pouze přirozeným reflexem vyvolaným
svalovým napětím v obličeji a kolem oka, které způsobila
bolest nebo strach. Obě strany se nechaly debatou (poněkud hlučnou)
velice unést a pokoušely se obhájit svá stanoviska. Ukázalo se,
že tato otázka je velmi sporná. Pokud jde o mé zkušenosti, viděl
jsem psa plakat jednou a mám nepřímé doklady, že i jiní psi pláčou.
Jednou
pozdě odpoledne jsem se procházel po pozemku univerzity, blízko
stavby. Najednou jsem uslyšel vzrušené a srdcervoucí zavytí,
které znělo jako křik lidského dítěte. Běžel jsem po zvuku a
našel jsem mladou fenku boxera (později jsem se dověděl, že se
jmenuje Evita) zapletenou do ostnatého drátu. Musela se chytit do
smyčky drátu a pravděpodobně se ještě mnohem víc zamotala,
když se pokoušela osvobodit se. Výsledkem bylo,
že uvízla v několika smyčkách drátu, které ovíjely její tělo
a ostny se zarývaly hluboko do jejích boků, hřbetu i břicha.
Rychle jsem svlékl kabát a přehodil jej přes ni, abych jí zabránil
v pohybu, než ji osvobodím. Ve stejném okamžiku přispěchal i dělník,
který stál opodál. Viděl, co se stalo, a nesl štípací kleště.
Držel jsem Evitu a on přeštípával drát. Zatímco jsem ji uklidňoval
jemnými zvuky, pozoroval jsem její obličej, v němž dominovaly
dvě velké, tmavé oči, z nichž se nepřetržitě řinuly slzy na
tváře. To jsem chápal. Velmi trpěla, a proto vydávala hlas jako
zraněné a vyplašené dítě.
Ještě
jednou jsem zažil psí pláč, jenže jsem přišel příliš pozdě,
než abych jej přímo viděl. Můj starý cairnteriér Flint měl v
noci bolesti, a přestože ráno vypadal lépe, vezl jsem ho k
veterináři, aby ho prohlédl. Ovšem když jsme přijeli k
ordinaci, otevřel jsem zadní dveře vozu a zjistil, že Flint během
dvacetiminutové jízdy k lékaři tiše zemřel. Slyšel jsem ho při
jízdě bolestně kňučet a spěchal jsem, abych mu co nejrychleji
zajistil pomoc. Nyní jsem se díval na prošedivělou tvářičku a
viděl jsem stopy slz stékajících po čenichu. Nepochyboval jsem
ani na okamžik, že skutečně plakal. A taky jsem cítil, že i mě
stékají po tváři slzy.
Zpracovala:
Klementová
Hana