První
postřehy na téma:
Prodeje do výkupů, bezpapírový trh
1. Poptávka:
líní Frantíci si skočí do SHOPU pro cokoliv. Podobně je tomu u
nás při shánění štěněte z inzerátu, i když poptávka se neřídí
tolik leností, jako spíše co nejnižší cenou štěňete. Lidé
šetří jak mohou.
2. Existence překupníků:
vývoz je díky rozdílným kurzům zajímavý, často podnikavci
používají i ekvivalenty "darovacího" systému štěněte
jednoho majitele druhému, neb nemají ani potřebnou kvalifikaci k
takovému podnikání a vystupují tak jen jako pouzí špeditéři,
nemohou být potom reálně obvinění z nelegálního překupnictví
a prodeje. Ceny za nákup štěněte jsou vždy extrémně nízké a
nutí "chovatele" šetřit na péči, zejména veterinární.
3. Ekonomická
situace: nedostatek času a pohodlnost chovatelů - všichni známe
finanční situaci mnoha lidí a "chovatelů", producentů
bezpapíráků u nás. Rozjedou to např.jako slušnou příležitost
k zaopatření nezaměstnaného člena rodiny. Zarážející je
nedostatek citu a jakéhosi profesního chovatelského přístupu. Zřejmě
se jedná o typický přesun životních hodnot směrem k penězům
a konzumu, zdůvodněno vlastní tíživou finanční situací. Také
plno lidí vidí ve výkupu nejjednodušší cestu jak se štěňat
"zbavit", neb je s nimi plno práce a inzerce stojí peníze,
ani štěňata zas tak moc nejdou na odbyt. Také se proslýchá
plno řečí o chovatelích vrhů s PP, kteří méně povedená štěňata
prostě ve vrhu nepřiznají a mimina jdou rovnou do výkupu. Ušetří
tak za nemalé poplatky registrace vrhu, placení klubu, vystavení
PP, tetování, atd. ... . Známe plno chovatelů, kterým doslova
"tečou" nervy, když nemohou všechna štěňat během pár
měsíců prodat, výsledkem pak mohou být úvahy o jednorázovém
řešení spásným výkupem.
4. Vznik BEZPAPÍROVÉHO
TRHU: typické telefonáty k nabídce našich štěňat k
prodeji zní hned zkraje asi takto ".. a kolik by to štěně
stálo ? Nemohlo by být levnější, my ty papíry ani ke psovi na
zahradu nepotřebujeme !? To asi budeme muset zavolat jinam, je to nějak
drahé." Zajímavé je, že lidé už mají povědomí o dvojích
cenách za štěňata, i když příliš nevědí co je příčinou
takové diference. Samozřejmě pak shání nejlevnější
"produkt" aniž by se více zajímali o kvalitu a záruky.
Existence levných bezpapíráků je tedy již všeobecně známá a
tento trh úspěšně konkuruje produkci štěňat s PP, dá se říci,
že jej i rychle a úspěšně válcuje.
5. Cena štěňat
s PP: plno poplatků a placených procedur cenu štěněte s PP
velmi zvyšuje. Velký podíl mají i ceny služeb - od veterinárních
až po Poštu. Úroveň nákladů je tak vysoká, že cenově
konkurovat bezpapírákům není možné. Spočítali jsme přímé
náklady na odchov 1 štěněte AST ( bez nákladů na vlastní chov
nutných k získání chovných jedinců a bez započítání času
nutného k péči o vrh a o fenu, ani ušlého výdělku v zaměstnání
či špatně definovatelných vedlejších výloh . Stav je k červenci
2001) : - Ve věku 3 měsíců je to cca 3.000,- Kč bez nějaké
nadstandartní veterinární péče. Kompletní zdravotní péče o
vrh do 3 měsíců věku štěněte představuje 45% nákladů,
administrativní poplatky 15%, ostatní péče 40% celkových nákladů
. - Pokud přičtete náklady na krytí feny, je to v případě
zahraničního psa pak 5.800,- Kč na štěně. To je kalkulováno při
počtu 8 štěňat a pokud jich je méně, cena samozřejmě úměrně
poroste. - Každým dalším měsícem věku štěněte náklady
rostou o cca 500,- Kč, od 5 měsíců věku pak o 700,- 1.000,- Kč
měsíčně ( případní zájemci o vlastní štěňata si mohou začít
šetřit ) Všeobecně je známo, že asi jen 10-15% majitelů psů
chodí na výstavy, je členy klubů a má zájem o chov zvířat s
PP. Ostatních 80-90% je pak často producenty zvířat bez PP, což
jim nikdo ani nemůže upírat. Je pak jasné, kdo určuje ceny na
trhu se štěňaty. Organizovaná a odborná kynologie přináší
kvalitu a záruky, ale je i velmi drahá. Je otázkou sociálního
zabezpečení společnosti, zda pak bude hromadně raději nakupovat
"trabanty" anebo "mercedesy" ve psím provedení.
Existují i názory hlásající, že kříženci a zvířata bez PP
jsou vždy zdravější a lepší než zvířata s PP, navíc udělají
radost za méně peněz či zdarma (veřejně publikováno v médiích
- viz.např. M.Kubišová a TV pořad " Chcete mě ? " ) .
6. Příležitost
a reklama: ještě nedávno o výkupech málokdo uvažoval jako
o možnosti odbytu štěňat. Dnes je to jiné, všude - i v odborných
kynologických časopisech můžete vidět jejich reklamy a lákavé
nabídky k odkupu "štěněte" od jednotlivců. To je
velmi špatná situace, jsou tak více do kšeftů zatahováni i
inzerenti a chovatelé zvířat s PP. Všeobecné povědomí o výkupech
jako ideálním řešení pak roste .
7. Legislativa a
její praktické dodržování: zde se necítíme být
nejfundovanějšími k zasvěcenějšímu komentáři. Možná nás
někdo může doplnit ?
8. Praxe v klubech
a kynologických organizacích: usnesení FCI a ČMKU k obchodu
se zvířaty jsou známá, kluby mají v naprosté většině jejich
obraz zakotvený ve stanovách či Chovatelském řádu. Reálná
situace ale závisí na kázni jednotlivců, kluby je mohou po prokázání
nepravosti až následně postihovat. Zajímavější možnosti se
snad nabízejí v zintenzivnění kampaně proti inzerci výkupů a
jejich nastrčených volavek. Tam by mohly doufejme ČMKU i další
organizace citelně zapůsobit. Finance i autoritu mají. Stejně
tak by mohla být i účinná veřejná kampaň proti produkci zvířat
bez PP, situace vážně ohrožuje vlastní principy chovatelství a
souběžně i organizovanou kynologii u nás .
Kateřina a Petr
Fridrichovi
Zpracovala:
Klementová
Hana