CHOVATELSKÉ MINIMUM
Doporučujeme rozdělit vývoj štěněte
na fáze,je to praktické a všeobecně mezi kynology zaběhnuté.
Chceme-li pochopit opravdu jednání psa, musíme sledovat jeho vývoj od
narození.Postupujeme tak od jednoduchého ke složitému. Zároveň se
naučíme,jak máme zacházet s dospělým psem a co od něj můžeme v určitém
věkovém období žádat. Sledujeme-li psí rodinu /psa,fenu a štěňata/,
poučíme se o výchově. Člověk má jednat se štěnětem podobně. Zkušení
kynologové nás učí totéž, řadu věcí však můžeme doplnit podle
vlastních zkušeností a zlepšit.
I.VEGETATIVNÍ FÁZE
trvá 14 dní.Příroda vybavila štěňata vším
potřebným,ostatní víceméně ušetřila.Prvních 14 dní se nic nemění,kromě
velikosti a váhy.Pití a spaní jsou hlavní funkce štěněte. Musí se
tedy umět pohybovat tak,aby se dostalo ke zdroji mléka. Jsou mu vrozené
určité způsoby pohybu: poloha na břiše, orientace vpřed a vzad a
schopnost lézt oběma směry. Štěňata se nepohybují rovně vpřed, nýbrž
lezou v malém kruhovém oblouku. Nenarazí-lí na tělo matky, vrátí se
k výchozímu bodu. Vezmeme - li v úvahu velikost pelechu, není pravděpodobné,
že by matku nenašla. Přitom se uplatňuje i tvar plochého dolíku
/muldy/, který ztěžuje štěněti vzdálení od středu. Proto by
pelech připravovaný k vrhu neměl byt rovný. Druhým zajištěním k
dosažení cíle je hledací automatismus. Štěně pohybuje pravidelně
hlavou ze strany na stranu a tak prohledává své okolí.
SMYSLY
Stěně má pro své pohyby zvláštní výzbroj,
všechny tyto možnosti pohybu nám dávají možnost kontrolovat
biotonus. Jde o to,jak aktivně využívá štěně tyto možnosti.
Pozorujeme - li štěňata v pelechu, nedostaneme správný obraz. Proto při
vážení položíme štěně na stůl a díváme se, co dělá. Leze - li
živě kolem, ukazuje výrazný kyvadlový pohyb hlavou vertikálním i
horizontálním směrem, otočí - li se rychle, položíme - li je na záda,
ucouvne-li rychle při dotyku s chladným předmětem, je všechno v pořádku.
Štěně, které zůstane ležet a čeká,až ho odneseme, není životaschopné.
Máme - li mladé zrovna na stole, přineseme elektrickou dečku vyhřátou
na 30 - 40°. Zdravá štěně se bude okamžité snažit vší silou
dostat k ní. To znamená,že vnímá teplo a kromě toho, že má plné
vyvinutý instinkt dostat se k teplu. Sotva se čenichem dotkne dečky,poznáme
další způsob jednání - zaboření do kožichu. Štěně tiskne čenich
na dečku a přejíždí jím směrem nahoru,tento pohyb stále opakuje.
Provádí ho i na naší ruce, je-li teplá. Přitom cítíme výrazné sílu,
kterou k tomu užívá. Vezmeme - li však hladkou tvrdou plochu /ohřátý
kov nebo dřevo/, pohyb se nedostaví. Hmatový smysl umožňuje mláděti
poznat měkké tělo. Význam tohoto pohybu se objasní, pozorujeme - li
štěně u těla matky. Zdviháním čenichu, který je zabořen v kožichu,
rozhrnuje srst,aby našlo struk. Intensita tohoto rozhrnování srsti je
ukazatelem zdravého dědičného základu. Máli štěně bradavku v tlamě,
začne sát. Každý z jeho sacích pohybů je řízen automatismem, jehož
centrum leží těsné za mozkem, v prodloužené míše. Mohli bychom si
myslet,že v tomto stadiu je čich zbytečný jako sluch a zrak. Ruský
fyziolog Troskinin dokázal jednoduchým pokusem,že štěňata mají
vyvinutý čich brzy po narození. Tím, že namazal struky feny mentolovým
olejem,který podruhé umyl,dokázal,že při prvním sání se vtiskuje
čichový vjem mateřských struků. Existuje asociace mezi
"uspokojením ze sání" a "pachem struků". Bradavku,
která nevoní, nemůže štěně pokládat za zdroj mléka. Hlavní věcí
je výrazný pach,jinak by nebylo možné zvyknout narozená štěňata na
gumovou savičku. Pach nesmí být však příliš nápadný nebo nepříjemný.
Např. anýzový olej nemají štěňata ráda, na nabídnuté rybě však
zkoušejí sát. Existuje tedy diferenciace pachu. V našich představách
je čicháni spojeno s chuťovými vjemy. U psa je to vzhledem k jeho jemnému
nosu ještě výraznější,jeho chuťové vnímáni je zde zcela určené
čichovými vjemy. Psi bez čichu nerozeznávají chléb od masa. Narozená
štěňata nemají vůbec vyvinutou chuť. Sají střídavě sladké mléko
i hořký čaj jako cokoliv jiného. Nemají také vrozené chuťové a čichové
vnímání pro psí mléko.
Podíváme se na možnosti, jak se štěně může bránit proti ohrožení.
Od nepříjemných věcí se stáhne zpět. Pro ochranu je důležité vnímáni
bolesti. Stěně vydrží mnoho, jeho vnímáni bolesti není nadměrně
vyvinuté. Uchopíme - li je však příliš tvrdě, cítí to,snaží se
vyprostit a hlasité se ozývá. To je signál pro matku, výraz
nesouhlasu,nespokojenosti a bolesti.
Hlas je spojený s dýchacím aparátem. Bezprostředně po osvobození z
plodové blány otevře mládě doširoka tlamičku, jazyk je přitom
vyplazený a pohybuje se ze strany na stranu. Je to první nadechnutí -
po němž se ihned ozve tenký hlásek, tím se uvolní dýchací cesty.
Pak dýchá štěně již nosem, protože tlamu potřebuje hlavně k pití.
SÁNÍ
Tento výraz nesmíme brát doslovně, protože
u psů se jedná vlastně o "lízavé sání", o lízání
jazykem, který má tvar žlábku a přiléhá tak zespodu a ze stran k
bradavce. Jazyk masíruje bradavku 20x za vteřinu. Jedná se o vrozený
rytmus v automatismu sání,který je určen hojnosti mléka ve struku. Počet
lízavých pohybů a stupeň nasyceni vzájemné na sobě závisí /to je
vrozené/. Je-li štěně brzy syté, přebývají mu "lízavé
pohyby,které musí proběhnout naprázdno nebo se musí odreagovat na náhradních
objektech. Pro kojence platí totéž, musí odreagovat sací pohyby na prázdné
láhvi nebo savičce, také cucání palce má tento důvod. Nesoulad mezi
sacím automatismem a přijatým množstvím mléka /propouštění
bradavkami/ má pro nás praktický význam, chceme - li vychovat štěně
uměle pomocí lahve. Uděláme - li mu sáni příliš lehké,dochází
ke špatným návykům. Snadno se dá zkusit,je-li požadavek sání utišen.
Nabídneme štěněti po pití špičku prstu, souhlasí - li potřeba sání
s množstvím mléka, nebude mít mládě o prst zájem.
Další vrozený způsob jednání štěňat je "mléčný
krok". Sající štěňata stoupají předními nožkami střídavě
na okolí bradavky a masírují tak nepřetržitě mléčné žlázy. Můžeme
říci, že neexistují psi,kteří by sáli bez mléčného kroku. Šlo
by to těžko, kdyby se malí nemohli pevné zapřít o zem zadními končetinami.
Toto zapření je velmi charakteristický pohyb, Na hladké ploše jsou
zadní nožky ve stálé akci,aby našly oporu. Posunují celé štěně
pevně proti břichu feny a udržují je v této poloze. To je markantní
zejména když se dva sourozenci tlačí k jednomu struku. Takové jednání
by se mohlo zdát bezohledné. Malá štěňata však dosud neví nic o
existenci svých sourozenců, nevnímají je. Dá se říci : čím
"brutálněji" se takový malý chlapík v prvních 14 dnech
chová, tím lépe bude vypadat jeho budoucnost. Právě silná,zdravě
vyrostlá štěňata budou ta nejsociálnější. Horlivost při sání
ukazuje sílu biotonu. V prvních dnech se fena nevzdaluje z pelechu, musí-li
ven, vrací se co nejrychleji. Za nepřítomnosti matky se chovají malí
klidně. Přitlačí se k sobě - říkáme tomu kontaktní ležení - a
spí. Dokud se nevrátí fena, nehýbou se. Zůstane-li fena dlouho venku,
začnou lézt v pelechu dokola. Podivuhodné zařízení! - pelech neztratí.
A kdyby se vlčice nevrátila, přejde spánek bez bolesti v bezvědomí.
Teprve později,když jsou větší a mohou opustit pelech, hlásí se,
mají - li hlad. To už však také reagují na podezřelé zvuky nebo přiblížení
a mohou se schovat. Fena má v této době velmi mnoho práce. Neustále
mláďata očichává se všech stran, aby se přesvědčila, že je všechno,
v pořádku. Čistí jim jazykem kožíšek, masíruje tlustá bříška,
což podporuje trávení. Tekuté i tuhé produkty ihned sesbírá. Udržuje
pelech stále v čistotě.
POŽADAVEK TEPLA
Kontaktní ležení štěňat není sociální způsob jednání. Odpovídá
požadavku spolehnutí, mláďata se spokojí i s vhodným náhradním předmětem.
Požadavek tepla hraje jistou úlohu. Nemusíme však proto usuzovat,že
se mají štěňata vychovávat ve velkém teple. Přicházejí na svět s
velmi nízkou tělesnou teplotou, počet jejich červených krvinek je
daleko menší než u dospělého psa. "Mění teplotu" téměř
jako plazi, ne však tak výrazně. Mohou silně ochladnout, když matka
opustí pelech, aniž by se jim cokoliv stalo. Po návratu feny se opět
zahřejí, jejich vlastní produkce tepla je zcela nepatrná. Při silném
ochlazení klesá aktivita - štěňata spí.
II.PŘECHODNÁ FÁZE
Přechod z prvního stadia do druhého se vyznačuje probuzením zraku a
sluchu. Z kojence se stává psí dítě, které je tak dalece vyvinuté,
jak je nutné k navázání prvních kontaktů s okolím. Ostré hranice
nelze stanovit. Fyziologický vývoj a vývoj jednání se v této době
pronikavě mění. Nové činnosti jsou časově odstupňované,
pozorujeme však také individuální rozdíly.
Přechod je charakterizován otevřením očí, to může trvat i přes 24
hodin, jedno oko se může otevřít dříve než druhé. Vyskytli se psi,
kteří otevřeli oči již 9. den a zase jiní, u kterých to trvalo 19
dní. To jsou extrémy, obvykle se otevírají oči 12.-15.den. Při těchto
údajích nesmíme zapomenout, že štěňata z jednoho vrhu nemusí být
stejně stará, rozdíl může činit až 8 dní. To se dá poznat během
prvních 14 dní, proto štěně,které otevře oči 15. nebo 16.daň
nemusí být zpožděné ve vývoji, může tomu však tak být. Na každý
pád zaznamenáme přesně tyto odchylky a pozorujeme pečlivě další
pokroky v jednání. Ve spojení s pravidelným vážením získáme přehled
o založení našich štěňat. Otevření očí neznamená ještě, že
štěně již vidí, ukazuje se však již reflex panenky. Štěně může
již očima pohybovat. Děje se to však nekoordinovaně, většina štěňat
šilhá. Kapesní lampičkou, kterou posvítíme zblízka do očí,se můžeme
přesvědčit, zda mladí už vidí. Poznáme to podle jejich jednáni, při
posvícení couvnou nebo jinak reagují. V 21 dnech musí být zrak úplně
vyvinutý.
Také sluch nefunguje obyčejně před 21. dnem života. Teprve potom
reaguje štěně na zvuky buď pohyby uší nebo úlekem a strachem. Vždy
si musíme uvědomit, že nový zvuk - rána, zavolání, šumění vody
atd.- je pro štěně, které přechází s ticha do světa zvuků,
nezvyklý. Nemáme dopustit, aby se leklo, protože nebezpečí vzniku bázně
před nějakým zvukem je velké. Nezpracované zážitky z mládí - ve
smyslu působení šoku -existují právě tak u psa, jako u lidí.
NOS
Nejdříve se vyvíjí čich. Již 16.,17.,nebo
18. den můžeme pozorovat, že se štěňata očichávají, očichávají
nám prsty, nastavíme - li jim ruku před čenich. Tím začíná vnímání
okolního světa. Že je to právě nos,který začne první fungovat,
tomu se u čichově založeného zvířete nedivíme. Také pro dospělého
psa se skládá svět daleko více z čichových než optických vjemů.
Tak jako se lidé orientují očima, řídí se pes nosem. Nejvíce
informací získává vzdušnými proudy, které přejdou čichovými
polemi jeho nosní sliznice. Normálně řekne nos psovi o okolí tolik,
co nám oči vybavené dalekohledem a lupou.
Mnoho psích plemen ztratilo však již značně ze svých čichových
schopností. Takoví psi plně nežijí, procházejí životem jako
poloslepý člověk, který je na tom lépe, protože má vysoce vyvinutý
mozek, představivost a fantazii.
Celý mozek psa je zařízen k přijímání vjemů čichových
orgánů,k jejich zpracování ave vyšších centrech a tím k vlastnímu
zažití.
Zrak a sluch jsou pouze pomocné funkce /tak jako u lidi sluch a čich/.
Člověk se řídí zrakem, celá naše představivost je založena na
obrazových informacích. To co se děje v psovi, spočívá na čichových
obrazech, tak jako u delfínů je vybudováno na sluchových obrazech. Musíme
hovořit o "čichových obrazech" - nemáme lepší výraz. I
slepý člověk, který pozná svět pouze hmatem, zpracovává svá vjemy
obrazně, protože má mozek odpovídající zrakovému smyslu a optické
orientaci.
Všichni lovečtí psi jsou takříkajíc pěstovaní na nos, největší
důraz se klade na to, aby schopnost výkonu čichového smyslu byla plně
rozvinutá. U takových psů pak můžeme očekávat, že budou užívat
mozek k rozvážnému jednání. Pes s vyvinutým čichem, který tráví
celý den v bytě, jehož pachy zná zpaměti, kterého vyvedeme jen za
roh domu, nemá nic ze života. V kotci to není o mnoho lepší, většina
psů žije ve vězení, ve světě bez vzrušení, ve kterém není žádný
zážitek. Zajisté, pes potřebuje tělesný pohyb, výběh, procházky,
ale ještě potřebuje duševní činnost. Důležitější, než tělesný
pohyb na procházce, jsou zážitky. Svět je plný povětří, nádherný,pestrý
koberec voňavých linií, kruhů a vln. Uvedeme si několik známých čísel,
za které děkujeme výzkumu fyziologie smyslů psa. Pes jako masožravec
má daleko lepší čichové schopnosti pro živočišné látky než pro
rostlinné. Může např. poznat nepatrná množství šťávy vytlačené
ze 2 mg masa, právě tak reaguje na 5 mg moči feny. Kyselinu octovou vnímá
v roztoku stomilionkrát slabším, než člověk. To jsou výkony, proti
nimž jsme "čichově úplně slepí".
Struktura čichového orgánu psa je odpovídajícím způsobem
komplikovaná. Čichová pole nosní sliznice, ležící v horní části
nosu, do kterého pronikají jemná rozvětvení čichových nervů, zabírá
u člověka plochu cca 5 cm2, u NO nebo RTW průměrně 160 cm2. Také síla
sliznice je u psa podstatně větší - 0,1 mm, u člověka pouze 0,006
mm. To jsou anatomické veličiny, které dělají ze psa čichového
fenomena.
DĚDIČNÉ KOORDINACE A UČENÍ
vývoj pohybu vpřed pokračuje od dosavadního
lezení po břiše přes běhavé lezení až k prvnímu běhání. V
souvislosti s vývinem pohybového aparátu dozrávají i k němu náležející
dědičné koordinace pohybu vpřed, k nim se přidává ještě cvičení.
Zatímco dosud neznala štěňata nic jiného než pití a spaní, ukazuje
se ve 3. týdnu vzrůstající potřeba pohybu. Štěňata pobíhají v
pelechu bez plánu - nazýváme to běháním, protože víme, že to tak
má být a brzy skutečně bude. Z těchto začátků by se však nikdy
nevyvinulo skutečné běhání, kdyby k tomu nedávaly popud impulsy
nervového systému - stále zkoušet a cvičit probouzející se
schopnost pohybu vpřed.
S ostatní činností je to stejné. Rozhodujícím činitelem
je zvědavost, která je pohnutkou k učení. V přírodě si pes zachovává
radost z učení celý život - musí, protože je podmínkou pro přežití.
Zvědavost se probouzí okolo 16.-18. dne života, zřejmě v souvislosti
s čichem. Čím větší je zvědavost, tím více se pes učí, tím
hlouběji proniká do jednotlivostí i souvislostí svého okolí. Proto nám
jednání psa ve 3 týdnech prozradí, bude-li vynikající nebo zůstane-li
hloupý. Stěně může být opožděné ve vývoji třeba i o týden, na
tom nezáleží, záleží na intenzitě zvědavosti.
Pozorujeme tedy projevy zvědavosti: nejdříve se očichává
matka,sourozenci,pelech a ruce pána. Pak vstoupí do akce jazyk, který
zkouší vše olízat. Nakonec kouše štěně do všeho, do čeho se
kousat dá. Prvně se signalizuje výrazněji radost - krátký ocásek se
pohybuje sem a tam -z toho ne později vyvine vrtění ocasem. Všechny
pohyby provádějí štěňata pomalu a rozvážně,což působí
komicky.Také oko reaguje pomalu: štěně pozoruje dlouho zajímavý
bod,než po něm zatápá. Všechno je nevyzrálé a nevycvičené. Z
hlasových projevů ubývá kňučení, štěňata se vyhýbají nepříjemným
situacím. Koncem třetího týdne slyšíme jíž vrčení, štěkání
ještě ne. Pokud jsme se se štěňaty ještě neseznámili, ozývá se z
pozadí boudy zlé a nebezpečné vrčení, strčíme-li tam hlavu, štěňata
však nemohou ještě kousat. Sáhneme - li po nich, přitisknou se k zadní
stěně a upadnou do jistého stavu strnulosti ze strachu nebo křičí.
Koncem třetího týdne začnou hryzat všechno možné, protože již mají
mléčné řezáky a špičáky, které píchají jako jehly. Žvýkají
již kousky masa i když, nejsou schopna je sežrat. Proto matka vyvrhuje
polostrávenou potravu, kterou mladí hltavě přijímají. Zdá se mi
cennější dávat v této době feně vybranou potravu, než začít s přikrmováním
štěňat. Kdo má fenu bez těchto instinktů, musí přikrmovat. Kaše
vyvržená matkou je však nejlepší doplněk potravy pro mladé. Proto dáváme
feně potravu obsahující všechny potřebné složky,především bílkoviny
a tuky. Právě tuk je pro psy důležitý. Moje /v instinktech pevná/
fena dingo dávala vždy přednost špeku před masem, tuto kaši pak servírovala
mladým. Když, jsem nabídl štěňatům ve stáří 24 dní kousky masa
a kousky špeku,vybrala si špek. Také hovězí lůj je velmi vhodný, právě
tak jako tuk ovčí,králičí a slepičí. Vnitřnosti, srdce, játra a
ledviny zpracovává fena výborně. S uhlohydráty /jako vždy při krmení
psa/ zacházíme šetrně. Po nich jsou štěňata tučná, ne však
plnohodnotně živená. vyvrhování natrávené kaše vytváří nový
vztah nejen k matce, nýbrž také k otci. Je málo známé, že se i pes
podílí na krmení a že mezi rodiči dochází často k soutěžení.
Vlci často živí i cizí mláďata, probouzí se v nich okamžitě
instinkt péče o mladé,který mají jen zvířata s vysokým sociálním
cítěním.Dospělá zvířata se v krmení úplně předstihují, každé
chce být první. Erik Zimen vypráví,že jeho 4měsíční vlčice
krmila mladší vlčata, tomu se nikdy neučila, protože žila od časného
dětství bez nátky. Tento instinkt vymizel již u mnoha našich fen,ještě
více u psů. Štěňata,vlčata,mladí šakali a jiní žádají rodiče
o potravu prosebným posuňkem. Strkají nosem stále znovu do tlamy otce
nebo matky.Psí mláďata to činí asi od 22.dne. Zajímavé je, že
prosebné strkání nesměřuje k libovolnému místu,nýbrž přesné k
ústnímu koutku. Dotýkání se koutku tlamy a vyvrhování potravy mají
zvláštní význam ve vývoji štěňat v sociální jedince.Na konci přechodné
fáze je třeba brát prosebný posuněk štěňat jako sociální reakci,
je to žádost,po které následuje odpovídající dávání. Toto jednání
se liší od mléčného kroku,který probíhá bez zkušenosti a neuvážené.
Zpracoval: Ivo
Přikryl
|