Pokud má klub žít, tak potřebuje členskou základnu. Ale v posledních letech jsme svědky neustálého klesání počtu členů.
Proč?
Pokusme se odpovědět bez emocí a pokud možno objektivně. Dle mého názoru má odliv členů na svědomí více aspektů.
Jedním z nich je bezpochyby jisté pronásledování rtw ve sdělovacích prostředcích a různých městských vyhláškách a až jistá averze veřejnosti vůči rtw vyvolaná výše uvedeným.
Uvědomme si, jakou vlastně má naše plemeno publicitu. Jen a jen zápornou!!!
Dalším aspektem zcela jistě bude skutečnost , že díky následné averzi vůči rtw klesá odběr štěňat. Zde nemám na mysli špičková zvířata, ta si odbyt vždy najdou, ale průměrná. Tam to bývá již horší.(Stačí úplně pohled na počet zapsaných štěňat.)
Následně si myslím, že se jedná také o koncepčně špatnou práci klubu, resp. jeho vedení. A zde nemám na mysli vůbec současné vedení, ale třeba i moje v letech 2002-04 včetně předchozích.
Jaká skupina členů klub vlastně reprezentuje. Na výstavách a závodech vidíte prakticky ty a samé lidi. Kolik jich je? Tipuji tak maximálně 50, ne víc než 60.
Ti ale přinesou do klubové pokladny tak asi 40 000,-Kč a to nestačí ani na pololetní režii.
Z toho ovšem následně vyplývá, že klub ekonomicky drží spousta členů, kteří navenek nejsou vůbec vidět.
Co jako klub těmto členům (kteří v podstatě klub nepotřebují, ale je klub ano!) poskytujeme?
Třikrát do roka zpravodaj, a co dál? Nic.! A že by zpravodaj, kde je jedno číslo vyjde na 166,-Kč byl pro ně adekvátním přínosem? A to se zvažuje ještě zvýšení na dvojnásobek, pak by je zpravodaj stál 333,-Kč. (Jsem přesvědčen, že pokud současné vedení navrhované zvýšení poplatků prosadí, výsledek bude naprosto kontraproduktivní a klub ekonomicky položí na úplné dno.)
Čili otázka zní, čím udělat klub přitažlivý pro tuto skupinu, aby neodcházela. (aktivní zůstanou, ti klub potřebují.)
Dle mého názoru by bylo řešením realizovat třeba společné tábory pro chovatele rtw, společné akce (to se děje) o těch se široce rozepisovat ve všech dostupných, nejen specializovaných tiskovinách (to se neděje), zkrátka vyvinout činnost a následně ji prezentovat tak, aby potenciální zájemce získal pocit, že klub a členství v něm pro něj bude přínosem. Jinak řečeno, využít všech možností ke klasické reklamní kampani. (Ale tu nedokážeme úplně zadarmo a každá koruna zbytečně utracená bude dost chybět)
Dále si myslím, že je potřeba i část zpravodaje výrazně !! orientovat vůči této skupině, včetně trochu „Bulváru“. Pro nic za nic není nejprodávanější tiskovinou Blesk, nejsledovanějším televizním programem Velký bratr.
Občas slýchám názory, že za pokles členské základny může skutečnost, že se v klubu hádáme.
Já osobně tento argument nepovažuji za úplnou hloupost, ale položme si otázku, proč jsou v klubu spory. Za jeden např. může vedení tím, že zveřejňuje např. v oblasti ekonomické nesmyslná čísla. A pak mlčí. Osobně považuji za povinnost vedení na takové kritiky reagovat.
Postoj, že vše je OK a kdo cokoliv zkritizuje, tak stojí proti tzv. slušným členům klubu může rovněž vést k odchodu jednotlivců.
Dalším důvodem je zřejmě také to, že lidé nemají chuť na cvičení a náročnější výchovu tohoto plemene a chtějí např. lehko cvičitelné bezproblémové retrívry....
Jako další aspekt snižování členské základny bych viděl stoupající náklady na chov.
Málokterý začínající chovatel si uvědomuje, co vlastně stojí mít doma pejska. ady asi není obrany a musíme počítat s tím, že z důvodů finančních jistý odliv rovněž může být.
Jistě se najdou další důvody postupného snižování členské základny, pokusil jsem se postihnout dle mého názoru ty nejdůležitější.
Budu rád, když mě kdokoliv doplní svými názory na tento jev a případnými návrhy, co proti tomu dělat. Ač se to nezdá, je to pro klub v současnosti důležitá otázka.
O zveřejnění mého předchozího příspěvku jsem samozřejmě požádal na oficiálním webu.
Nestál jsem odpovědným ani za odpověï a do budoucna již nebudu zodpovědné osoby obtěžovat.
Za zveřejnění opět děkuji ing. Přikrylovi.
M. Císař